Selv om jeg syntes at det er viktig at elevene skal lære å bruke data'en til fornuftige ting på skolen, brenner jeg også for dette med ekskursjoner. Ta elevene med ut av klasserommet og vis dem data i praksis.
Det å la elevene se hvordan man bruker datamaskiner i dagliglivet kan være svært nyttig for forståelsen hvorfor vi skal lære dette. Man kan besøke arbeidsplasser som feks: lokal avisen, Nav, en dagligvareforetning, malingsbutikk, en foretning som selger kjøkkeninredninger, osv., dette bør sees i praksis der det brukes.
Elever ned i første klasse kan skrive "tur-logg" på datamaskinen, og på større klassetrinn kan de bruke ekskursjonen til forberedelser til oppgaver de kan svare på pc'en.
Det å la elevene se hvordan man bruker datamaskiner i dagliglivet kan være svært nyttig for forståelsen hvorfor vi skal lære dette. Man kan besøke arbeidsplasser som feks: lokal avisen, Nav, en dagligvareforetning, malingsbutikk, en foretning som selger kjøkkeninredninger, osv., dette bør sees i praksis der det brukes.
Elever ned i første klasse kan skrive "tur-logg" på datamaskinen, og på større klassetrinn kan de bruke ekskursjonen til forberedelser til oppgaver de kan svare på pc'en.
2 kommentarer:
IKT er ypperlig til å dokumentere ekskursjoner og uteaktiviteter. Det faglige arbeidet knyttet til blir mer autentisk, variert og motiverende. Det må føre til god læring?
Ja , det mener jeg definitivt. Det å la elevene oppleve noe og reflektere sammen etter opplevelsen skal (etter Deweys "learning by doing and reflection")gi grunnlag for god og varig læring.
Legg inn en kommentar