Elever med lese- og skrivevansker får ved bruk av data delvis "gratis" lærerhjelp. Ettersom datamaskinen retter ord i teksten, slipper elevene at lærerne må korrigere det de har skrevet. Tenk å bli rettet på av en voksen ofte, vil ikke det vært mer motiverende og tilfredsstillende for dem å få "hjelp" fra skriveverktøyet de bruker?
Mange elever har allerede fått egen pc som kun de bruker. Dette burde vært tilgjengelig for alle, hele tiden, men som vi har erfart er ikke dette tilfelle. Erfaringene i skolen viser ofte dette med misbruk av maskinene, surfing på nett, når de ikke skal, osv.
Når det gjelder lese-og skrivevansker og digitale hjelpemiddel må kanskje vi voksne være flinkere å være kreative. Kanskje kan oppgaver fra elevene besvares i en video-snutt (dramatisering e.l) eller som et radioprogram. Vi bør våge å være mere kreative, og slippe elevene mer løs i besvarelsene på oppgaver/presentasjon ev tema.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar