Jeg har vært i praksis ved flere skoler og ser at mange lærere sliter med sine IKT-kunnskaper i forhold til elevene. Vi ser altfor ofte at elevenes kunnskaper er høyere enn lærernes, noe som ofte fører til at vi kommer for kort. Det er selvsagt positivt at elevene må eksperimentere og utforske dataverdenen selv (noe som støtter "discovery learning" og konstruksjon av kunnskap), men generelt bør lærerstanden oppgradere sine nett- og it-ferdigheter.
Selv har jeg tatt et desentralisert studium, og har også vært nødt til å lære meg endel selv på området.
Verden er på full fart inne i en digital verden der få kan klare seg uten disse kunnskapene. Min påstand er den at IKT bør bli en obligatorisk del av allmennlærerutdanningen. Hva mener dere om denne saken?
Selv har jeg tatt et desentralisert studium, og har også vært nødt til å lære meg endel selv på området.
Verden er på full fart inne i en digital verden der få kan klare seg uten disse kunnskapene. Min påstand er den at IKT bør bli en obligatorisk del av allmennlærerutdanningen. Hva mener dere om denne saken?
5 kommentarer:
Jeg kunne ikke ha vært mer enig med deg! Det burde absolutt være en obligatorisk del av lærerutdanningen. Om ikke annet burde det bli mer vekt på IKT i de enkelte fagene. Min erfaring er at emnet ble berørt i både KRL og matematikk, men likevel mener jeg at vi kunne ha hatt enda mer.
Ja et paradoks kan det jo være når IKT ikke er en del av den obligatoriske lærerutdanningen, nå som digital kompetanse er en basisferdighet. Som 4. års-student har mappelevering via fronter vært den eneste IKT-ingrediensen under utdanningen. Om vi har villet bruke Powerpoint eller andre digitale verktøy har det vært på eget initiativ. Og selv om jeg har valgt IKT i år er det regnet som et skolerelatert fag, og ikke skolefag, hvis jeg ikke husker helt feil.
Helt enig med deg der. Det er alt for lite fokus på bruk av ikt i undervisningen. Datamaskinen er kommet for å bli, og da skulle det bare mangle at man ikke skulle tilpasse seg denne fantastiske oppfinnelsen. Innfører man ikt som en obligatorisk del av lærerutdanningen, vil flere av framtidens lærere beherske denne teknologien, og terkelen for bruk av ikt i undervisningen vil sammsynligvis bli mindre.
Jeg er i likhet med de andre som har kommentert innlegget ditt, helt enig i at IKT burde ha vært obligatorisk i almennlærerutdanninga.Det er ikke så veldig morsomt å stå foran en klasse og føle at du kommer til kort, når det gjelder bruk av IKT i undervisning
Elevene er jo nødt til å lære seg bruk av Powepoint, Word og Exel eller liknende programmer, og hva har vi som lærere å stille opp med hvis vi ikke kan lære dem det? Nei la ikt bli en større del av alle fag på lærerskolen, slik at ferdighetene til den enkelte lærer blir bedre enn elevenes...
Legg inn en kommentar